Mcdonnell Douglas dc-x: opakovaně použitelná raketa

V současné době se stále více kosmických společností zajímá o vertikální přistání (a tedy opakovaně použitelné) rakety, aby snížily své náklady.

Ale jaká byla první raketa tohoto druhu?

V tomto příspěvku na blogu vám představíme první opakovaně použitelnou raketu s kolmým startem: raketu DC-X.

3, 2, 1… Vzlet!?

Cíl programu Delta Clipper

Konečným cílem programu Delta Clipper bylo vyrobit prototyp rakety, která by byla schopna vynést na oběžnou dráhu vzdušnou dráhu.b>vozidla kosmické lodi s vertikálním vzletem a vertikálním opakovaně použitelným přistáním v jednom stupni, která by mohla letět na oběžnou dráhu. V rámci programu bylo vyvinuto několik verzí: DC-I (nebo DC-Y), DC-X, DC-XA a DX-X2.

Motory DC měly využívat co nejvíce technologie .standardu, aby se snížily náklady a usnadnila výroba.

Obrázek 1 a 2: první vzlet a přistání. Kredit: McDonnell Douglas.

Raketa, která inspirovala kosmické giganty

Experimentální Delta Clipper neboli DC-X se mohla stát základem nové generace kosmických lodí. Série úspěšných testů v poušti v polovině devadesátých let dala skutečně vzniknout tomuto příslibu a naznačila budoucí mise na nízkou oběžnou dráhu Země a dokonce i na Měsíc.?

Dnes létají do vesmíru společnosti jako SpaceX a Blue Origin s raketami založenými na stejném konceptu vertikálního startu a přistání, jehož průkopníkem byla společnost DC-X. V současné době je tato koncepce v provozu. Možnost opakovaně používat rakety tímto způsobem, místo aby se s nimi zřítily do oceánu, slibuje exponenciální snížení nákladů.

Před téměř 25 lety se však tento sen o opakovaně použitelných kosmických lodích zdál být na hony vzdálený. DC-X, futuristická kosmická loď NASA, ukončila svůj život výbuchem na startovací rampě…

Začátek McDonnell Douglas DC-X

DC-X se zrodil v éře zaměřené na výzkum vesmíru. Program raketoplánů NASA měl za sebou desítky úspěšných letů na oběžnou dráhu, které pomohly uvést v život projekty jako Mezinárodní vesmírná stanice nebo vesmírný teleskop bble.

Ale raketoplány měly také nevýhody. V roce 1986 zahynulo sedm členů posádky, když selhalo těsnění na raketoplánu Challenger. Navíc raketoplány nebyly tak opakovaně použitelné, jak se očekávalo.

Při hledání udržitelnější varianty začal DC-X jako projekt amerického letectva s leteckým výrobcem lank“ title=“McDonnell McDonnell Douglas.

Tady je krátké video vysvětlující projekt DC-X.

Do té doby žádná kosmická loď nedokázala vzlétnout a následně přistát vertikálně. Nová raketa testovala technologie, které se u kosmických lodí dosud nevyskytovaly, a inženýři ji považovali za vzrušující projekt, na kterém se mohli podílet.

“ Když se ohlédnu zpět na toto období své kariéry, velmi si ho vážím,“ říká Dan Dumbacher, vedoucí projektu programu DC-X v letech 1994 až 1996. „Ve světě nosných raket jsme dělali věci, které se obecně nesměly“.

Vývoj experimentální rakety Delta Clipper (DC-X)

Konstrukce prvního prototypu DC-X byla zahájena v roce dnešního roku.b>1991 a 18. srpna 1993 zahájili inženýři testování na dálkovém testovacím polygonu White Sands v Novém Mexiku. Při prvním letu letělo stroj necelou minutu a dosáhlo výšky 151 stop (přibližně 46 metrů). Při dalších testech raketa pokračovala ve vzletu a přistávala téměř přímo v místě, kde zahájila let, čímž splnila svůj slib.

Dlouhodobé plány NASA zmiňují využití Delty Clipper X pro pravidelné cesty do vesmíru. Podle agentury by raketa mohla nabídnout novou nízkonákladovou trasu. A podle jednoho z odhadů by cena letu na její palubě nebyla dražší než cesta kolem světa na zaoceánské lodi Queen Elizabeth 2.

Když se program vyvíjel, začala se ve White Sands testovat nová vylepšená verze rakety nazvaná DC-XA. V roce 1996 raketa třikrát vzlétla a při jediném testu dosáhla výšky 10 000 stop (3048 metrů)!

Cena startu programu: 10 milionů dolarů 1991.

Konec Douglasu DC-XA

31. července 1996 došlo k prvnímu selhání. Sestup rakety proběhl bez problémů, ale když se blížila k zemi, závada zabránila rozvinutí jedné ze čtyř přistávacích nohou. Bez tohoto nezbytného stabilizátoru nemohl letoun správně přistát. V řídicí místnosti si Dumbacher myslel, že konec DC-XA znamená konec jeho kariéry. Pak zazvonil telefon. Dumbacherovi blahopřál jeho šéf k dobře odvedené práci. Přestože projekt skončil požárem, byl nakonec považován za úspěšný. Tým vyvinul a otestoval zcela novou technologii kosmické lodi.

“ Někteří lidé budou poslední test považovat za neúspěch,“ řekl Dumbacher. „Z určitého úhlu pohledu si to dokážu představit. Z jiného úhlu pohledu nám to umožnilo posunout hranice.“

Kredit: McDonnell Douglas.

Za necelá dvě desetiletí by tato technologie vedla ke vzniku nového typu kosmické lodi založené na stejné koncepci vertikálního startu a přistání jako DC-X. V případě DC-X by se jednalo o nový typ kosmické lodi.

Nástupci DC-X

Rakety pro opakované použití jsou .levnější a nabízejí společnostem zabývajícím se vynášením raket do vesmíru možnost vykonat více letů v kratší době. Společnosti, jako jsou SpaceX a Blue Origin, vyvíjejí tento typ nosných raket, aby umožnily levný průzkum vesmíru a zvýšily svou ziskovost.

SpaceX úspěšně vypustila a opětovně použila řadu raket a kosmických lodí. Blue Origin mezitím plánuje vyslat misi k Měsíci v roce 2024 (společně s NASA) s opakovaně použitelnými raketami na bázi svých New Shepard a New Glenn, dvou kosmických lodí s kolmým startem a přistáním.

SpaceX má se svou raketou Starship ještě ambicióznější plány. Elon Musk prohlásil, že s ní chce v roce 2024 dosáhnout Marsu.

Tento typ kosmické lodi a jemu podobné budou pravděpodobně jednou tvořit základ další vlny průzkumu vesmíru?

Dumbacher a tým DC-X to možná netušili, když v roce 1993 sledovali start své futuristické rakety, ale zahájili novou éru dobývání vesmíru…..

Děkujeme, že jste si přečetli tento příspěvek na blogu o úplně první opakovaně použitelné raketě s kolmým startem a přistáním.

Pokud vás dobývání vesmíru zajímá, doporučujeme vám navštívit náš internetový obchod.

Uvidíme se brzy v Le Petit Astronaute!

Objevte náš další článek: budoucí lunární vesnice

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *