Japonská vesmírná agentura se spojila s firmou Toyota, aby vyvinula obrovský měsíční rover pro budoucí japonské astronauty.
Podle JAXA by mohl být připraven do 2029.
V tomto příspěvku na blogu odhalíte všechna tajemství tohoto lunárního vozítka 2.0!
(Obrázek: Japonská agentura pro letectví a kosmonautiku (JAXA) – Toyota)
Měsíční křižník: Spolupráce Toyoty a JAXA
Automobilka Toyota a Japonská agentura pro výzkum vesmíru (JAXA) podepsaly tříletou smlouvu. o společném vývoji elektrického tlakového lunárního vozítka, které bude využívat technologii palivových článků s maximálním dojezdem 10 000 kilometrů.
Podle představitelů JAXA je v plánu spolupracovat s Toyotou na autonomním přetlakovém roveru, který bude zpravidla ovládán dvěma astronauty, ale v případě nouze bude schopen pojmout až čtyři osoby. ??
“ Pilotované rovery s přetlakovými kabinami jsou prvkem, který bude hrát důležitou roli při průzkumu a plnohodnotném využití měsíčního povrchu„. V prohlášení uvedl prezident JAXA Hiroši Jamakawa.
“ Prostřednictvím našich společných studií bychom rádi využili vynikajících technologických schopností Toyoty v oblasti mobility a těšíme se na urychlení našich technologických studií pro realizaci pilotovaného a přetlakového roveru.“
Postavit ekvivalent pancéřovaného užitkového vozidla pro Měsíc je výzva, uvedli představitelé JAXA.
“ Gravitace na Měsíci je šestinová ve srovnání se Zemí. Mezitím má Měsíc složitý terén s krátery, útesy a kopci,“ řekl astronaut Koiči Wakata, viceprezident JAXA. „Navíc je vystaven mnohem drsnějšímu záření a teplotním podmínkám než Země a také prostředí s ultravysokým vakuem.“
Společnost Toyota zase uvedla, že je nadšena vývojem lunárního vozítka JAXA, a zdůraznila, že bezpečnost vozidla bude pro astronauty životně důležitá.
Za účelem vývoje tohoto lunárního vozidla zřídila Toyota 1. července 2019 nové oddělení s názvem Lunar Exploration Mobility Works a zaměstnává v něm přibližně 30 lidí.
Rozvrh roverů JAXA
16. července 2019 v japonském Tokiu agentury JAXA a Toyota Motor Corporation oznámily, že podepsaly tříletou dohodu o společném výzkumu na období od roku 2019 do roku 2021, přičemž myšlenka spolupráce byla zahájena 12. března 2019.
Během tohoto období Japonci určí technologické prvky, které budou vyvinuty pro jízdu na povrchu Měsíce, zahájí výrobu zkušebních dílů pro jednotlivé technologické prvky, vyrobí první prototyp do konce roku 2021 a provedou testování a vyhodnocení prototypových dílů.
Pokud vše půjde podle plánu, postaví Toyota a JAXA prototyp v plné velikosti do roku 2022. To umožní ověřit údaje o řídicích systémech a také ukázat veřejnosti průběh projektu.
Od roku 2024 přijde na řadu návrh, výroba a vyhodnocení finálního Roveru. Do roku 2027 budou konstruktéři provádět výkonnostní a kvalitativní testy postaveného modelu, aby nedošlo k chybám na naší přirozené družici. Společnost Jaxa odhaduje ukončení projektu na rok 2029 (start do roka).
Vývoj zahrnuje použití simulací k potvrzení výkonu a odvodu tepla během jízdy, výrobu a vyhodnocení prototypu pneumatik.
Elektrický pohon pro lunární vozidlo Toyota
Pokud se současný koncept potvrdí, bude lunární vozidlo obrovské: bude minimálně 6 metrů dlouhé, šestikolové, 5,2 metru široké a 3,8 metru vysoké. Vozidlo bude mít obytnou plochu o velikosti přibližně 13 metrů čtverečních, uvedli představitelé JAXA.
Koncepční snímky vozítka JAXA / Toyota Rover ukazují šikovné lunární auto s futuristickým designem. Koncept ukazuje, že vesmírný vůz je vybaven předními a parkovacími světly (mohou to být směrovky) a také brzdovými světly.
Napájení vozu bude zajišťovat závitový solární panel. Japonští inženýři zkoumají možnost využití palivových článků k výrobě elektřiny, což umožní doplňování paliva na místě.
Na Měsíci se totiž nacházejí oblasti s ledem. Tento led lze přeměnit tak, že se elektrolýza vody. Získává se tak kyslík a vodík. ⚗️
Vozidlo bude muset přistát v blízkosti jižního pólu Měsíce, protože v této oblasti se nachází velké ložisko ledu.
Toyota na Měsíci:?
Během mise Apollo 15 bude první lunární automobil spatřil světlo světa. Rover, postavený společností General Motors ve spolupráci s Marshallovým střediskem, se od budoucího lunárního křižníku značně lišil.?
Pro srovnání, beztlakové lunární vozy NASA používané při misích Apollo mohly pojmout dva astronauty (ve skafandrech) a byly poháněny malými bateriemi (pro srovnání). Vozidla měla čtyři kola, byla 3,1 m dlouhá a 2,3 m široká a jejich maximální výška činila 1,14 m.
Budoucí Rover od Toyoty nezůstane bez povšimnutí
O Lunar Cruiser by mohla mít zájem řada zákazníků.
NASA plánuje vyslat astronauty k jižnímu pólu Měsíce do dneška.b>2024 a v následujících letech chce zřejmě v této oblasti vybudovat výzkumnou základnu. Evropská kosmická agentura (ESA) má rovněž lunární cíle: v nepříliš vzdálené budoucnosti by chtěla pomoci vybudovat měsíční vesnici na jižním pólu. ?
Dále řada soukromých společností plánuje těžit led v blízkosti jižního pólu Měsíce. Tato voda by mohla být využita pro podporu života a po rozkladu na vodík a kyslík jako raketové palivo.
Šéf NASA Jim Bridenstine opakovaně zdůraznil, že návrat NASA na Měsíc se uskuteční ve spolupráci s mezinárodními partnery. Představitelé JAXA konkrétně neuvedli, že projekt Toyota Lunar Rover bude součástí jejího příspěvku k budoucímu úsilí o lunární misi s lidskou posádkou, agentura ve společném prohlášení se svými partnery uvedla, že je odhodlána podílet se na lunárních plánech NASA.
Proč takový projekt?
Cílem JAXA je prozkoumat možnosti využití zdrojů Měsíce., jako je například led, a získat tak technologie pro zkoumání povrchů masivních nebeských těles. ?
Původ lunárního křižníku
Název, který odkazuje na dodávku SUV značky Toyota Land Cruiser., byl zvolen na základě kvality, odolnosti a spolehlivosti, které se od přetlakového vozu Lunar Rover očekávají, a konceptu, že Toyota dlouho prosazovala pro Land Cruiser, a to schopnost jezdit kdekoli, v prostředí, které není stvořeno pro jízdu autem, což pro Lunar Rover platí obzvlášť, protože bude projíždět obzvlášť nehostinným prostředím na povrchu Měsíce. ?
Falcon heavy, SLS, Vulcan, H3 nebo Ariane 6?
Dostat tento rover na Měsíc bude vyžadovat těžkou nosnou raketu, která bude konkurovat starému Saturnu V. V případě, že se bude jednat o těžkou nosnou raketu, je nutné, aby se na Měsíc dostala.
Nemáme žádné informace o typu nosné rakety, která bude použita. Je však možné, že JAXA použije buď těžký Falcon, SLS, raketu Vulcan, Arianne 6 nebo H3 launcher, raketa společnosti Mitsubishi, která bude připravena do roku 2021.
Doufejme, že vám tento příspěvek na blogu umožnil odhalit všechny podrobnosti budoucího japonského lunárního vozítka.
Uvidíme se brzy na stránkách Malého astronauta?
Objevte náš další článek: Karmanova linie